Attribute Sets Magento – Effektiv Produkthantering

Felix Kruse
Projektledare

Vi på Lybe rekommenderar att skapa en väl genomtänkt datamodell för att sätta en solid grund för din e-handelssajt. För att forma en effektiv datamodell som passar ditt företags behov kan du använda dig av Magentos attribute sets (eller attributmängd på svenska, fortsättningsvis attribute set).



Vad är ett attribute?

Attributes är byggstenarna i din produktkatalog och beskriver specifika egenskaper av en produkt. Nedan syns ett exempel på hur attribute sets är uppbyggda.

Ett attribute kan ha olika format. Till exempel kan det vara:

  • Storlek
  • Färg
  • Pris
  • Textfält
  • Datum
  • Dropdown select
  • Multiselect
  • Bild

Här är några sätt att använda attribut för att förstärka shoppingupplevelsen då det ger möjligheten att:

  • Visa produktinformation på produktsidor
  • Skapa sökparametrar
  • Skapa jämförbara produktparametrar
  • Fungera som parametrar i filtreringsnavigering
  • Handhålla information om prisregler/rabatter (catalog- och shopping cart price rules)

Varje attribute innehåller ett värde som beskriver en egenskap av en produkt, exempelvis “färg” eller “material”. Alla kombinerade attributes som beskriver en produkt bildar tillsammans ett “attribute set”. Magento har ett standard attribute set som innehåller generiska attribute, såsom namn, pris, produktbeskrivning osv. Utöver dessa kan ytterligare attribut skapas som är anpassade för varje e-handlares specifika produktutbud.

Att skapa attribut och attribute sets i Magento

Det första som måste göras är att analysera sitt produktutbud och vilka egenskaper produkterna har och hur man vill presentera dessa egenskaper.

Frågeställning: Vilka produkter har liknande/resp olika egenskaper?

Exempel

Ponera att vi är en butik som säljer kläder. Våra produkter är livremmar, skjortor, t-shirts och skor.

1. Vilka egenskaper har mina produkter?

  • Livrem: Färg, Storlek, Material Ex: (Svart, Blå ; 95cm, 100cm, 105cm ; Skinn)
  • Sko: Färg, Storlek, Material Ex: (Svart, Brun ; 41,42,43 ; Mocka, Skinn, Tyg)
  • Skjorta: Färg, Storlek, Material Ex: (Blå, Svart, Vit ; M, L, XL; Bomull, Ull)
  • T-Shirt: Färg, Storlek, Material Ex: (Vit,Svart ; M,L,XL; Bomull, Polyester)

Som vi ser här har alla liknande attribut. Alla produkter måste exempelvis beskrivas med en storlek. Dock beskrivs produkternas storlek på olika sätt. NOTERA: Därför får produkterna olika attributvärden för storlek. Det är därför rimligt och logiskt att skapa tre olika attribut för storlek.

2. Skapa attribut för att beskriva storlek

  1. Storlek-Livrem: Attributvärden 85cm, 90cm, … , 120cm
  2. Storlek-Sko: Attributvärden 39, 40, … , 46
  3. Storlek-S_M_L Attributvärden XS, S, M, L, XL …

3. Skapa attribute sets för dessa tre olika produkttyperna

Attribute set 1: Livrem
Innehåller Attributen (Färg, Storlek-Livrem, Material)

Attribute set 2: Skor
Innehåller Attributen (Färg, Storlek-Sko, Material)

Attribute set 3: Övrigt
Innehåller Attributen (Färg, Storlek-S_M_L, Material)

Vi har nu skapat en datamodell för vårt produktutbud. Detta kommer att göra det lättare att administrera din e-handelssajt. Det kommer även att underlätta kundernas navigering på sajten.