10 tips inför Black Friday

Farouk Mechedal
12 november


Vad ska man tänka på som e-handlare när en av de absolut viktigaste försäljningsdagarna på året nalkas? I denna artikel får du 10 tips på vad du kan göra för att förbereda dig inför Black Friday, Black Weekend och Cyber Monday.

1. Meddela dina kunder i god tid

Se till att du meddelar dina kunder i god tid om Black Friday. Detta kan innebära att skriva om det i ditt nyhetsbrev, göra banners på sajten, posta på sociala medier m.m. För att bygga hype kan du ge sneak peaks på vad som kommer att finnas till billigare pris. Kanske silhuetter över vissa produkter eller tävlingar?

2. Gör lasttester

Klarar din hemsida av att få ökad trafik? Om ja, hur mycket och är det i linje med ert estimat? Det går relativt enkelt att simulera en ökad trafikmängd. Sedan kan man dimensionera tillgänglig kapacitet tillfälligt för den ökade trafiken om det behövs.

3. Mobilanpassa sajten

Detta är lite av old news men vissa har ännu inte tagit steget till att göra sin hemsida mobilanpassad. Trots att allt fler handlar via mobilen nu för tiden. Enligt E-barometern (Q2 2018) görs i snitt 4 av 10 av e-handelsköpen med mobiltelefonen.

För några år sedan började Google att straffa hemsidor som inte är responsiva. Så om du vill få organiska besökare till din hemsida och öka konverteringen så är det nu för tiden ett måste med en mobilanpassad webbshop.

4. Öka hastigheten

Mobilshoppare är otåliga och oförlåtliga. En sekund kan göra stor skillnad för en mobilhandlare:

  • Om din webbplats säljer för 100 000 kr per dag genererar en en sekunds förbättring ytterligare 7 000 kr per dag.
  • En en sekunds fördröjning i laddningstiden motsvarar normalt en 11% förlust i sidvisningar.
  • En en sekunds fördröjning innebär också en total minskning på 7% i konvertering.

Källa: Skilled

5. Anpassa rean efter dina kunder

Tänk på att anpassa rean så att den bäst matchar dina kunder för att öka konverteringen. Många handlar sina julklappar under Black Friday, Black Weekend och Cyber Monday. Kanske ska du då skapa en specifik kategori i din webbshop som tipsar om dessa perfekta gåvor?

Om du har VIP-kunder så är det en god ide att ge dem en extra perk i form av extra rabatt eller att rean endast gäller för specifika produkter enbart för dina Very Important Persons. Detta kan leda till att du får fler VIP-kunder och de som redan är det känner sig nöjda och glada att de redan är det.

Det sista som är värt att överväga är om det passar din shop bäst att enbart ha värdepaket, d.v.s. inte ha rea för enskilda produkte, vilket kan öka köpordervärdet.

6. Automatisera mera

Vid stora volymer är det värt att lägga tid på att automatisera så mycket som möjligt med sin webbshop. Inte minst inför Black Friday då det är ett större tryck på hemsidan. Se över hur mycket tid som läggs på exempelvis kundtjänsten, är det något som ni kan förenkla för era kunder? Finns det något i logistiken som kan förbättras? Andra saker ni kan se över för automatisering är:

  • Design och utveckling
  • Lojalitetsprogram
  • Lagerhantering
  • Marknadsföring, reklam och sociala medier
  • Förhindring av bedrägeri

7. Konvertera returer till retention

Impulsköpare är mycket vanligare under Black Friday. Det leder såklart till att du kommer per automatik att få ett ökat antal returer. Straffa inte dina kunder genom att ha en komplicerad returpolicy eller dålig upplevelse, se istället till att du bibehåller de som kund.

Källa: Return Magic

Det blir allt viktigare för konsumenten att returneringen ska ske så smidigt som möjligt. Därför kan det vara värt att göra returpolicyn enkel och tydlig under Black Friday för att spara både dig och dina kunder tid och pengar. Nedan följer 4 punkter som du kan implementera i din shop:

  • Skapa specifika Black Friday policys
  • Investera i automatisering för att hantera stora volymer
  • Erbjud olika sätt att återbetala kunden och utnyttja presentkortens kraft
  • Var transparent, skicka email uppdateringar och gör spårningen enkel

Bild: Jula - Julas centrallager, som är en av Sveriges största anläggningar är anpassad för att klara toppar som julhandeln och Black Friday.

8. Glöm inte dagarna innan och efter

Trots att Black Friday nu bara funnits ett par få år här i Sverige känner de flesta nu till dess existens. Därför planerar många sina köp till den dagen. Se därför till att inte förlora affärer genom att ge speciella deals veckorna innan. Sen får vi ju inte glömma Black Weekend och Cyber Monday. Se till att ha en plan för dessa dagar också.

9. Behåll dina kunder efter rean

För att behålla dina kunder kan du använda dig av olika strategier. Här är 3 tips:

  • Precis som i punkt 1 kan du ge kunden sneak peaks till mellandagsrean. Antingen fysiskt såsom att ha blad i paketen eller genom att ha små banners i orderkonfirmeringsmailet.
  • Ge de en rabatt för köp under januari eller februari
  • Ge bort presentkort. Enligt Gift Card Granny spenderar hela 65% av presentkortsinnehavare 38% mer än vad presentkortet är värt.

10. Pimpa din sajt

För mig som designer så tycker jag detta är det roligaste tipset att implementera. Se till att dina besökare vet om att du faktiskt har Black Friday erbjudanden. Det kan vara allt ifrån att ni gör en liten ändring à la Google i eran logga eller ändra bakgrunden på sajten till att skapa banners/puffar som har samma stil.

Bonus: 11. Installera analysverktyg

Om du inte redan har ett analysverktyg installerat på din sajt i dagsläget så är det dags att göra det. För att förbättra din försäljning och skapa återkommande och nöjda kunder är det otroligt viktigt att kunna mäta och läsa av data från dina kunders beteenden. Just nu har vi på Lybe 30% rabatt på de första timmarna inom konverteringsoptimering för att du lätt ska komma igång med det.

Vill du förbättra din sajt med något av ovanstående punkter inför Black Friday, Black Weekend, Cyber Monday eller även julhandeln så kan vi på Lybe hjälpa dig komma igång.