Farouk förklarar varför design är viktigt

Farouk Mechedal
Art Director

Som ett kort svar till rubriken vill jag citera en av Sveriges främsta formgivare genom tiderna, Olle Eksell.

“God design är inte bara estetik – det är också god ekonomi. God design är inte bara kul – det är blodigt allvar.”

Design kan för någon som inte är van vid att jobba med det verka som en extra krydda, något man lägger till sin produkt när allting annat är klart för att göra den mer tilltalande för sin målgrupp. Det är bara delvis sant, men den inställningen till design kan ställa till stora problem längre fram. Så pass allvarligt att det kan sätta hela företag i konkurs. Design är alltså inte enbart färgen på muggen, det är inte bara att välja ut ett typsnitt man personligen gillar för en logotyp.

Vad ointroducerade människor oftast har svårt att förstå är att design är, precis som Olle Eksell säger, mer än bara estetik. Även om det är en väldigt essentiell del. Design är även god ekonomi. Vi har sett företag rasa och resa sig baserat på huruvida bolaget varit kapabla till att skapa god design eller ej. Några exempel från historien vi kan lära oss utav är Braun, Apple, Shimano, MySpace och Arkitekthögskolan.

Jag tror vi alla har upplevt dålig design i vår vardag någon gång i våra liv och det kan vara otroligt frustrerande. En sådan produkt är dörrar. Tillfällen när du har köpt din kaffe och ska gå ut från 7/11 och dörren inte vill öppna sig. Du börjar undra om dörren råkade gå i baklås när du gick in. Du puttar igen men inget händer. För några millisekunder börjar du tvivla på din intelligens. Kanske är det ett lås som spelar spratt på dig. Du tar ett steg bak för att kunna få en bättre bild på dörren, om den kan avslöja något som du inte ser, men ingen ledtråd finns. När personen bakom dig ser din kamp och hjälper dig så känner du hur idiotskammen drar sig över dig. Allt du behövde göra var att dra istället för att putta dörren. Det här är ett vanligt exempel på dålig design. Det är inte ditt fel, dåliga dörrar finns överallt.

Liknande exempel på dålig design går att finna överallt runtomkring oss. Dålig design är mer märkbar för oss eftersom det är i de momenten som produkterna ska användas som käppar sätts i hjulen för oss. Friktion skapas. Å andra sidan när design är väl genomtänkt så känns det bara så självklart och inget som man ens lägger märke till. Om du någon gång sett en keynote presentation av Apple’s produkter så vet du hur väl detta används i deras retorik.

När Apple år 1997 var nära på att gå i konkurs och Steve Jobs gjorde sin comeback till företaget var det många som menade att hans återkomst var anledningen till att Apple klarade sig. Men det finns en man som än idag har lett företaget bakom kulisserna och arbetade hårt för att göra Apple till ett attraktivt företag. Nämligen Jonathan “Jony” Ive. En av de främsta anledningarna till varför det gick så dåligt för Apple var för att deras produkter var rent ut sagt dåliga. Något som den då 30-åriga designern skulle komma att ändra på och revolutionera världen med sin design. Han är den verkliga hjärnan bakom exempelvis uppfinningar som touch-screens.



Dock ska han inte få all ära själv. Mycket av hans design är inspirerad av Dieter Rams (mest känd för sitt arbete med Braun), vilket går att se i många av Apple’s produkter. Men framför allt har han anammat Rams tio designprinciper som idag blivit en slags standard inom de flesta designområden, inklusive UX (User eXperience).

  1. God design är nyskapande
  2. God design gör en produkt användbar
  3. God design är estetisk
  4. God design gör en produkt begriplig
  5. God design är inte påträngande
  6. God design är ärlig
  7. God design står sig
  8. God design är genomtänkt
  9. God design är miljövänlig
  10. God design är så lite design som möjligt

Många välkända designers idag har egna filosofier och principer som har utarbetats med tid och erfarenhet. Men Rams principer har levt genom årtionden och är lika relevant idag och passar till så många olika yrkesområden. Anpassa dessa till varumärkesbyggande så heter det helt plötsligt CX (Customer eXperience), anpassa det till företagande så blir det Design Thinking, produktutveckling förvandlas till UX. Vad jag vill ha sagt med detta är att jag tror att design finns överallt och vi kan och är alla designers i grund och botten. Men den diskussionen lämnar jag till en annan gång.

När Rams jobbade för det brittiska företaget Vitsœ höll han ett tal 1976 i New York. De första paragraferna passar bra att summera med då det artikulerar svaret på frågan “varför design är så viktigt” så väl.

“Ladies and gentlemen, design is a popular subject today. No wonder because, in the face of increasing competition, design is often the only product differentiation that is truly discernible to the buyer.

I am convinced that a well-thought-out design is decisive to the quality of a product. A poorly-designed product is not only uglier than a well-designed one but it is of less value and use. Worst of all, it might be intrusive.

[...]

Vill du läsa och lära dig mer om design framöver bör du följa vår blogg där jag i framtiden kommer att posta fler inlägg i ämnet. Nästa artikels rubrik kommer att vara 10 sätt att förbättra användbarheten på din sajt.