Lesjöfors väljer Lybe som partner för sin nya e-handelssatsning

Tomas Bengtsson
VD
Jacob Sachs
Digital strateg och projektledare
Publicerat 27 April


Lybe, en innovativ byrå inom digital handel, har fått förtroendet av Lesjöfors, en av Europas ledande tillverkare av fjäderprodukter med en omsättning om cirka 2,5 mdr SEK och global försäljning, att utveckla deras nya e-handel som innebär ett byte från Magento 1 som ska uppdateras till Magento 2. Samtidigt ville man bevara befintliga kopplingar till övrig systeminfrastruktur i form av affärssystem (M3) och övriga datakällor. Lösningen kommer använda sig av modern och framtidssäker Headless-teknik enligt standarden Progressive Web Apps (PWA), vilket medför bla högre prestanda och möjligheten att skapa en mer kundanpassad upplevelse.

Att Lesjöfors valde just Lybe för detta arbete beror på deras långa och gedigna erfarenhet från att bygga och utveckla miljöer för komplex B2B-försäljning och deras goda referenser från andra liknande kunder och projekt.

Vi har stort förtroende för Lybe som har visat sig mycket kunniga och kompetenta i att förstå våra behov och skapa en lösning som är rätt för oss. Lybes tidigare erfarenhet från att framgångsrikt genomfört liknande projekt borgar för en trygg och effektiv process, samtidigt som det ger bästa möjliga förutsättningar inför framtida utvecklingMårten Glas, VD Lesjöfors Gas & Stock Springs

En av anledningarna till att Lesjöfors valt att genomföra denna uppgradering just nu beror delvis på att Magento 1 snart når end-of-life, vilket innebär att inga nya säkerhetsuppdateringar kommer att släppas, vilket i sin tur skapar risker i verksamheten. I tillägg ser Lesjöfors också att det finns stor potential att vidareutveckla sin digitala försäljningskanal.

Det finns idag ett stort antal aktörer med huvudsaklig inriktning mot B2B-handel som idag saknar en lösning som tar fasta på de möjligheter ny teknik kan hjälpa till att skapa. Vi ser mycket fram emot att få hjälpa Lesjöfors i deras satsning inom detta områdeTomas Bengtsson, VD Lybe

Arbetet inleddes med strategiska workshops och en förstudie i syfte att definiera och säkerställa projektets målsättning. En gemensam planering och prioritering ligger till grund för att kunna genomföra projektet framgångsrikt i högsta möjliga hastighet. Med ett pragmatiskt och strategiskt synsätt läggs även en grund för framtida effektiviseringsvinster och försäljningsmöjligheter.

Om Lybe

Lybes ambition är att vara Sveriges främsta byrå med inriktning på digital handel. Erbjudandet omfattar support, teknisk utveckling, design och strategi som med stort kunnande och expertis primärt grundat på e-handelsplattformen Magento.

Lybes kunder har normalt en hög komplexitets- och ambitionsnivå och verkar i flertalet branscher, allt från varumärkesfokuserade konsumentprodukter till processdrivna industriföretag.

Om Lesjöfors

Lesjöfors är en internationell fullsortimentsleverantör av standardfjädrar och kundanpassade fjädrar, tråd- och banddetaljer samt gasfjädrar. Lesjöfors har varit verksamma sedan 1675. År 1852 startade tillverkningen av fjädrar. Idag ägs koncernen av det börsnoterade företaget Beijer Alma, och är en av Europas ledande tillverkare av fjäderprodukter.

Lesjöfors utökar ständigt sin position på marknaden genom förvärv och naturlig tillväxt. För tillfället finns vår tillverkning eller våra säljkontor i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, England, Nederländerna, Lettland, Slovakien, Korea, Kina, Thailand, Singapore, Mexico och USA.

Kontakt

Tomas Bengtsson, VD Lybe
070-848 49 78
Mårten Glas, VD Lesjöfors Gas & Stock Springs
070-521 30 88