Scoutshop.se

Sveriges Scouters egen butik för skjortor, märken, och mycket mer!

Scoutshop är en del av Scouterna i Sverige som funnits sedan början av 1900-talet. Scoutshop.se startades 2009 och riktar sig både till privatperson och scoutkårer. Lybe har hjälpt Scouterna att driva Scoutshop sedan 2013, och 2019 var det dags att ta nästa steg och förbättra kundupplevelsen med en ny e-handelslösning!

Utmaning

Scouternas primära mål med den nya webbshopen var att förbättra kundupplevelsen och anpassa sidan till den moderna besökaren. Behovet fanns främst för de som besökte sidan från en mobil. Kundens resa från besök till slutfört köp stod också i fokus och det var viktigt att tillgodose både en privatkunds behov av en snabb och smidig köpresa till större scoutkårers behov, både under och efter köpet.

Ett sekundärt mål med projektet var att förenkla administrationen för de som arbetar med Scoutshop. De behövde en lösning där de kunde genomföra så mycket som möjligt själva i så få system som möjligt.

Lösning

Den nya Scoutshop.se är byggd på ehandelsplattformen Magento 2, vilken var en bra utgångspunkt där en stor del av scouternas behov kunde uppfyllas med redan standardfunktionalitet. Det fanns dock en del specialbehov som vi behövde arbeta med lite extra.

Arbetet genomfördes under 2019 med lansering i December. Projektet inkluderar en ny design, kundunika funktioner och två integrationer till tredjepartssystem.

Exempel på utförda funktioner

  • En modern och mobilanpassad design för enklare och snyggare besöksupplevelse från mobiltelefon.
  • Kickback - Scoutshop ger tillbaka allt överskott till scoutrörelsen. En del av den summan styr kunderna själva över och de kan välja att just deras scoutkår, eller någon annan valfri, ska få återbäring på deras köp. För detta behövdes ett regelverk för att hålla koll på alla scoutkårers återbäring samt ett administrationsverktyg att sköta utbetalningarna genom.
  • Integration till externt lager - Scouterna levererar sina varor från ett externt lager och kommunikation med det implementerades, inklusive funktion att hålla koll på produkternas lagerstatus.
  • Integration mot bokföringssystem - Scoutshop har inget renodlat affärssystem vilket innebar att vi var tvungen att specialanpassa en integration mot deras bokföringssystem. Den mest komplexa delen är att alla beräkningar sker på Magentos sida samt känslighet hos mottagaren. Det ledde till att vi implementerade ett valideringssystem för att automatiskt skydda oss mot att data kan skickas med fel format.
  • Anpassningar i kassa och orderflödet - För att tillmötesgå Scoutshops behov av att kunna sälja till både privatkunder och föreningar anpassade vi kassan till att dynamiskt kunna visa olika betalmetoder beroende på vilken kundgrupp besökaren tillhör. Orders hanteras också olika beroende på vilken betalmetod som valts. Bl.a. räknar vi ut OCR-nummer och skickar fakturan till de som väljer faktura som betalsätt direkt från Magento.
  • Prestandapaket med Full Page Cache och bildoptimering - För att säkerställa en bra kundupplevelse såg vi till att utnyttja magentos Full Page Cache enligt best practice och la dessutom in en optimering av produktbilder som leder till en snabb sida även under hög belastning.

Resultat

Designimplementationen gick väldigt smidigt och leveransen gick snabbare än beräknat. Även de delar vi byggde från grunden, som exempelvis berörde scouternas återbäring, gick helt enligt plan. Den mest utmanande delen av projektet var integrationen mot bokföringssystemet som visade sig mer känsligt än beräknat. Det symboliserar hur viktigt det är med en bra förstudie, samt att man förbereder sig på löpande dialog med motparter och utför noggranna teste.

Även om själva implementationsprojektet gick bra så är vi trots allt mest glada över de resultat vi kan se efter lanseringen av Scoutshops nya e-handel. Generellt så har både antalet besökare och antalet transaktioner ökat jämfört med samma period året innan. Eftersom vi hade som målsättning att förbättra köpupplevelsen främst i mobil så är det extra roligt att titta på resultatet för mobila besökare.

  • Antal besökare har ökat med 22%
  • Antalet transaktioner har ökat med 50%
  • Omsättningen från mobiltrafik har ökat med hela 61%
  • Sist men inte minst har konverteringsgraden i mobil ökat med 23%

Vi känner att det var en mycket viktig förbättring för scoutshop då utvecklingen för desktop ligger mer eller mindre still, balanserat med att mobila besökare nu tagit en del av den kakan, och tablet går åt helt motsatt håll med ett stort tapp sedan föregående period.

Det är såklart kul att se att Scoutshop fortsätter växa och vi ser fram emot att vara en pålitlig partner till dem många år framöver!

“Tidigare skötte vi vår e-handel själva vilket gjorde att det var väldigt personberoende hos oss både vad gäller drift och utveckling. Vi har kunder som handlar alla tider på dygnet under årets alla dagar och det känns tryggt att ha någon som övervakar och tar ansvar för drift och utveckling. Det har betytt mycket för oss att vi har en partner vi kan lita på” Anna-Karin Öman, Försäljningschef
Nyckeltal