Skultuna

Skultuna grundades 1607 av kung Karl IX vilket gör det till ett av världens äldsta företag. Med fokus på högsta kvalitet skapar Skultuna inredningsföremål och smycken. Många känner till klassikerna såsom Liljan och Kontorsljusstaken, men de har även rönt framgång med ny och trendig design såsom exempelvis armband.

Utmaning

Med en anrik historia och ny trendig design vill Skultuna nå ut i världen. Att digitalisera arvet och att samtidigt introducera denna globalt var en stor utmaning. Samtidigt som försäljningen förväntades ökas ska administration hållas nere.

Lösning

Lybe har hjälpt till med detta åtagande från grunden genom workshops och ett nära samarbete. Tillsammans har vi utvecklat en modern grafisk digital profil och haft stort fokus på att förmedla det starka varumärket.

Internationalisering med språk på svenska respektive engelska och global handel i flera valutor med hjälp av Klarna Checkout. Siten inspirerar och ger en tydlig användarupplevelse med fina bilder och informationstexter. Hög servicenivå genom en optimerad mobilanpassning och chattfunktion.

Lansering skedde precis innan Black Friday, vilket givetvis innebar en stor utmaning, men succén blev ett faktum. Vi hade gjort gedigna funktions- och laddtester och kvaliteten var hög.

Exempel på utförda funktioner

  • Internationellt flerspråksstöd genom Magento 2 multisite och automatisk ompekning via GEO-IP.
  • Klarna Checkout international, högkonverterande kassa med internationell täckning av betalmetoder samt valutahantering i SEK, EUR och USD.
  • Presentinslagning, vilken en central del i Skultunas erbjudande.
  • Integration mot affärssystemet Visma.net för minimal administration.
  • Mätning och integration via Google Tag Manager för vidare datadriven försäljningsutveckling.